infolinia
1920 X 700 Obszar Roboczy 1 Kopia 21 (1)

Tworzenie materiałów edukacyjnych AI – co możesz zrobić z pomocą sztucznej inteligencji?

28.08.2025

Redaktor

Przeczytasz w 10 minut

Tworzenie materiałów edukacyjnych AI – co możesz zrobić z pomocą sztucznej inteligencji?

Nowe technologie mogą w znacznym stopniu zrewolucjonizować system edukacji. W szkole branżowej, liceum oraz technikum można użyć sztucznej inteligencji do tworzenia materiałów edukacyjnych AI. To skraca czas poświęcony przez kadrę nauczycielską na tworzenie konspektów lekcyjnych i materiałów dydaktycznych przekazywanych uczniom do samodzielnej nauki. Na czym więc polega sztuczna inteligencja w szkole i do czego można wykorzystać ją w praktyce? Dowiedz się więcej!

Kluczowe wnioski z artykułu:

  • AI pomaga tworzyć szybkie notatki i streszczenia z długich tekstów.
  • Sztuczna inteligencja w edukacji jest w stanie skrócić czas wykonywania podstawowych obowiązków nauczycieli nawet o kilkadziesiąt procent.
  • W 2025 roku 86% uczniów i studentów na całym świecie korzysta z narzędzi AI regularnie, a 92 % studentów brytyjskich używa generatywnej AI, np. ChatGPT.
  • Uczniowie korzystający ze sztucznej inteligencji w edukacji osiągają lepsze wyniki, mają większe zaangażowanie w naukę i są w stanie zdawać testy z lepszymi wynikami nawet o 54%.

Czy sztuczna inteligencja naprawdę zmienia edukację, czy to tylko chwilowy trend?

Tworzenie materiałów edukacyjnych AI to jeden ze sposobów na wykorzystanie sztucznej inteligencji w szkołach. Takie rozwiązania technologiczne wspierają personalizację sposobów nauki, automatyzują rutynowe zadania (uczniów i nauczycieli), a także ułatwiają planowanie zajęć, żeby nauka była efektywniejsza.

Czy wiesz, że...?

W szkolnictwie wyższym rozwiązania AI powoli stają się normą. Obecnie nawet do 92% studentów korzysta ze sztucznej inteligencji do rozwiązywania zadań domowych i szybszego przyswajania wiedzy, np. poprzez szybsze wyciąganie ważnych informacji z materiałów dydaktycznych.

Warto zaznaczyć, że szkoła branżowa, technikum z nowoczesnym podejściem do edukacji czy nawet liceum ogólnokształcące dla ambitnych uczniów to placówki, gdzie można zdecydować się na wdrożenie sztucznej inteligencji, np. do tworzenia materiałów edukacyjnych AI. Wystarczy określić potrzeby placówki i uczniów, a następnie dopasować rozwiązania AI tak, aby maksymalnie wykorzystać ich potencjał w edukacji.

Jakie narzędzia AI można wdrożyć w klasach w szkole, żeby poprawić efektywność nauki?

Na polskim i globalnym rynku jest wiele narzędzi AI, które da się w praktyce wykorzystać w szkołach. W przypadku sztucznej inteligencji zadania do zrealizowania są naprawdę obszerne – nauczyciele mogą wykorzystywać AI do budowania obszernych materiałów edukacyjnych i szybkiego wyciągania najważniejszych informacji, natomiast uczniowie mogą sprawniej analizować dostępne materiały, dostosowując sposób komunikacji do swoich potrzeb i preferencji.

Przykład?

Uczeń może poprosić AI o stworzenie quizu sprawdzającego wiedzę, co pozwala mu szybciej utrwalić informacje. Dodatkowo AI dostosowuje formę przekazu, np. podaje przykłady praktyczne, porównania czy schematy krok po kroku. W efekcie uczeń nie tylko szybciej się uczy, ale też łatwiej zapamiętuje materiał, bo dopasowuje go do swojego stylu nauki.

Szkoły mogą korzystać z różnych rozwiązań technologicznych, gdzie podstawą jest sztuczna inteligencja. Zadania realizowane przez nauczycieli i uczniów można zoptymalizować, np. po wdrożeniu w szkole takich modeli językowych jak np. ChatGPT, Quizlet AI, Scribe AI lub Gemini, które ułatwiają szybkie wyszukiwanie informacji i analizowanie materiałów PDF.

Trzy najpopularniejsze narzędzia AI w Polsce – jak można je wykorzystać w nauczaniu w szkołach branżowych, technikach i liceach ogólnokształcących?

Jeśli uczysz się liceum sztuk plastycznych dla kreatywnych, to również skorzystasz z potencjału sztucznej inteligencji. To spore ułatwienie, szczególnie jeśli szukasz inspiracji na nowe projekty albo chcesz szybko przypomnieć sobie ważne informacje na temat kompozycji plastycznych.

A zatem do czego jest stosowana sztuczna inteligencja? Uczeń może wykorzystać modele AI do szybkiego weryfikowania materiałów dydaktycznych, np. z wcześniejszych lat edukacji, żeby szybciej wyszukać i przypomnieć sobie ważne informacje.

Przeczytaj też: Czym zajmuje się technik logistyk?

ChatGPT – co potrafi i do jakich zadań nadaje się najlepiej?

ChatGPT to jedno z najpopularniejszych narzędzi AI, które świetnie sprawdza się w edukacji. Może pomóc w przygotowaniu notatek, wyjaśnianiu trudnych tematów czy tworzeniu pomysłów na zajęcia praktyczne. Działa szybko, a jego największą zaletą jest prostota obsługi.

Możesz wykorzystać go w szkole do:

  • tworzenia planów lekcji lub scenariuszy zajęć w technikum i liceum;
  • tłumaczenia trudnych pojęć w prostym języku, np. w branżowych przedmiotach zawodowych;
  • pisania przykładowych esejów, rozprawek i analiz literackich w liceum;
  • podpowiedzi w nauce języków obcych – generuje dialogi, testy czy krótkie ćwiczenia;
  • symulacji rozmów z klientem w szkołach branżowych (np. gastronomia, fryzjerstwo).

Przy zastosowaniu takich rozwiązań AI uczniowie mogą szybciej przyswoić przedstawiony materiał. Dzięki temu więcej czasu da się poświęcić na praktyki zawodowe i ćwiczenia.

Google Gemini 2.5 – twórz wartościowe raporty i materiały edukacyjne

Doskonale nadaje się do generowania raportów, opracowań i streszczeń. Sprawdza się szczególnie tam, gdzie liczy się rzetelność i porządek w informacji.

Możesz wykorzystać je w szkole:

  • do przygotowania raportów i analiz z przedmiotów przyrodniczych czy technicznych;
  • do tworzenia przejrzystych notatek z lekcji w liceum ogólnokształcącym;
  • do opracowywania materiałów dydaktycznych, np. zestawów ćwiczeń w technikum;
  • do porównywania źródeł i tworzenia podsumowań, np. w historii czy wiedzy o społeczeństwie;
  • do wspierania nauczycieli w tworzeniu dokumentacji czy testów.

Gemini to zaawansowana sztuczna inteligencja, która podobnie jak ChatGPT ma funkcję głębokiego badania. To sprawia, że zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mogą wykorzystać jej potencjał, np. sprawniej analizować książki i materiały w formacie PDF, żeby wyciągać najważniejsze wnioski.

Claude – mniej znany, ale bardziej ludzki. AI, która naprawdę rozumie edukację

To mniej popularne i prawdopodobnie niedocenione narzędzie w edukacji. Taka sztuczna inteligencja w szkole może odpowiadać empatycznie i bardziej ludzko. To duży atut, szczególnie gdy zachodzi potrzeba dostosowania komunikatów do indywidualnych potrzeb ucznia, np. ze spektrum autyzmu, gdzie jednolita i niezmienna komunikacja jest podstawą.

Claude sprawdzi się podczas tworzenia materiałów edukacyjnych AI, np. do generowania kreatywnych opowiadań edukacyjnych, prac projektowych podczas burzy mózgów, a także symulacji sytuacji zawodowych – rozmowy z potencjalnymi klientami lub pracodawcami.

Chcesz uczyć się z wykorzystaniem narzędzi AI podczas codziennych zajęć teoretycznych i praktycznych? A więc zapisz się online do szkoły branżowej, technikum lub liceum ogólnokształcącego CosinusYoung. Możesz wykorzystywać bezpłatne podręczniki dla uczniów, pomoc udzielaną przez doświadczone grono pedagogiczne, a przy tym wszystkim dowiedzieć się, gdzie jest wykorzystywana sztuczna inteligencja podczas kilkuletniego toku nauczania.

Czy sztuczna inteligencja może zabrać pracę nauczycielom? Mity na temat AI

AI (sztuczna inteligencja) nie zabierze pracy nauczycielom, ponieważ...

  • nie potrafi budować relacji i wspierać emocjonalnie uczniów;
  • nie zastąpi indywidualnego podejścia do ucznia;
  • nie nauczy pracy w grupie ani wartości społecznych;
  • przejmuje tylko powtarzalne i techniczne zadania, np. sprawdzanie testów, czy tworzenie skonsolidowanych materiałów dydaktycznych.

A więc AI jako asystent dydaktyczny sprawdzi się doskonale, natomiast wciąż niezbędna jest ingerencja doświadczonego nauczyciela, który będzie kontrolował dane wejściowe i wyjściowe z modelu językowego. W praktyce kreatywne pomoce dydaktyczne w edukacji mogą powstawać przy pomocy sztucznej inteligencji – są ciekawsze, praktyczniejsze i co najważniejsze – tworzone szybciej i z mniejszym nakładem pracy kadry dydaktycznej.

Pamiętaj!

AI działa jak pomocnik, który odciąża w rutynie. Dzięki temu nauczyciel może skupić się na tym, co najważniejsze – rozwijaniu uczniów i budowaniu ich kompetencji.

Nauczyciele muszą znać skuteczne metody zarządzania czasem w nauce. To niezbędne, żeby na czas przygotowywać materiały dydaktyczne. Właśnie tutaj sprawdzają się rozwiązania AI – zamiast zabierać pracę nauczycielom, usprawniają ją i powodują, że edukacja jest sprawniejsza, łatwiejsza i mniej stresująca.

Dlaczego uczniowie pokolenia Alfa uczą się lepiej z AI?

Pokolenie Alfa to osoby urodzone w latach 2010-2024. A zatem to pierwsze pokolenie, które całe swoje życie jest już w XXI wieku, czyli erze rozwoju nowych technologii i sztucznej inteligencji. 

Obycie ze smartfonami i komputerami od najmłodszych lat powoduje, że również sztuczna inteligencja w edukacji może odgrywać kluczową funkcję. Żeby przekaz edukacyjny był skuteczny, osoby z pokolenia Alfa powinny uczyć się w sposób: personalizowany, z szybkim feedbackiem ze strony nauczycieli, zwizualizowany – chodzi nie tylko o tekst, ale też obrazy.

Uwaga!

Pokolenie Alfa lubi dzielić się informacjami, dlatego przydatne są: kategoryzacja zadań, wyzwania edukacyjne pozwalające na konkurowanie ze sobą, ogólnodostępne linki do materiałów dydaktycznych. To wszystko może wspomóc efektywną naukę.

Czego potrzebują uczniowie wychowywani w erze TikToka?

To proste... potrzebują szybkich i krótkich treści, takich jak krótkie filmiki. Potrzebują wizualnych, dynamicznych formatów, które angażują natychmiast. Chcą autentycznych przykładów, które widzą w social media – influencerzy, tutoriale, krótkie lekcje. Tutaj działają treści, które mogą łatwo udostępnić i dzielić się nimi z innymi, ponieważ ich świat to globalna społeczność.

Jak nie przesadzić z AI w szkole? 5 błędów, które można popełnić podczas wdrażania rozwiązań AI

Sztuczna inteligencja może ułatwiać naukę, ale jej nadmiar szkodzi. Nauczyciele mogą traktować sztuczną inteligencję w Internecie jako wsparcie, a nie główne narzędzie edukacji.

5 błędów podczas wdrażania AI w szkołach:

  • zastępowanie nauczycieli technologią zamiast wspierania ich pracy;
  • brak jasnych zasad korzystania z AI dla uczniów;
  • uzależnianie nauki wyłącznie od aplikacji i chatbotów;
  • pomijanie kwestii bezpieczeństwa danych i prywatności;
  • brak szkoleń dla kadry pedagogicznej, która nie wie, jak skutecznie używać AI.

AI w szkole ma być dodatkiem, a nie fundamentem edukacji. Jeśli nie zadbasz o równowagę, uczniowie mogą stracić krytyczne myślenie. Najlepiej traktować technologię jako narzędzie, które rozwija, ale nie przejmuje całego procesu nauki. Wtedy tworzenie materiałów edukacyjnych AI pozwala na efektywniejszą pracę, naukę i wygospodarowanie więcej czasu na praktyczne kształcenie.

Źródła:

  • https://www.theatlantic.com/technology/archive/2025/08/ai-college-class-of-2026/683901
  • https://www.demandsage.com/ai-in-education-statistics
  • https://www.engageli.com/blog/ai-in-education-statistics
  • https://gardenofwordsgroup.com/pl/blog/post/pokolenie-alfa-jak-komunikowac-sie-z-najmlodszymi-konsumentami/